diumenge, 13 d’octubre del 2013

Portes

Cada ics anys toca plantejar-se nous reptes. Les etapes es tanquen i cal saber quina nova porta s'ha d'obrir. Llavors et trobes com a l'1, 2, 3, pensant quin coi de porta és l'encertada. Jo vull l'apartament a "Torrevieja, Alicante" però... i si em toca la Ruperta? Y hasta aquí puedo leer...

La cosa és que fa temps que dono voltes al perquè de tanta indecisió per fer les coses. Per què ens fa tanta por prendre decisions? Per què ens fa tanta por abandonar allò conegut? Diuen que és normal, que l'ésser humà té por a allò desconegut. Que és una por que se't va passant, poc a poc, que t'has d'anar entrenant perquè així sigui. Qüestió evolutiva, diuen. D'acord. Sort que de tant en tant surt gent amb un parell diferent, que se surt de la línia i pren decisions. 

Us imagineu un món on no sabéssim què hi ha més enllà de Galícia? Un món sense res nou, sempre tot repetit i antic. Un món sense saber si aquell animal és bo per menjar o aquella planta és tòxica. Un món petit i fosc. De debò????

Avui he anat al cinema a veure Kon-Tiki. No és d'estranyar, ja que sóc molt amant dels llibres i les pel·lícules basats en viatges d'aventurers. M'encanta llegir sobre llocs on és ben complicat que hi vagi: de l'Everest a Iraq, passant per la resta d'Àsia, Àfrica, Amèrica, Oceania, Europa... o l'Antàrtida. Tant me fa. Si la història m'atrapa, ja pot ser on sigui. I el que més m'atrau és els nassos que té la gent de fer el que fa. La sensació de llibertat que denoten les seves paraules. Per molt que hi hagi moments de tot (fins i tot, de contenció), hi ha hagut un cop de puny a la taula i un arreveure (esperant, en algun cas de forma prou legitimada, que no fos un adéu per sempre). I em podeu dir que hi ha hagut gent al llarg de la història que ha creuat el Pacífic amb una embarcació més que precària per veure si la ruta teòrica entre el Perú i la Polinèsia era certa (com a Kon-Tiki), sense possibilitat de ser rescatats, sense saber si en sortirien vius... i nosaltres estem patint per obrir una nova porta a la nostra vida? He llegit sobre la primera expedició amb èxit a la muntanya més alta del món (sí, allà on ara, amb pasta, hi pots pujar i, si cal, portant-t'hi els xerpes), sense saber del cert què es trobarien, com aguataria el seu cos. He vist pel·lícules i reportatges sobre la primera vegada que l'home va anar fora de la Terra i a la Lluna. Us penseu que no tenien por? (Ara és quan dic "a mi no m'hi veuran mai", hehe.) Segur que sí i molta. I què me'n dieu del primer en creuar l'Atlàntic sobre un avió, sense escales? Pànic. Però ho van fer. I gràcies a això tenim més coneixements científics (i alguns de ben aplicats). Ells van saltar al buit sense xarxa. Alguns van caure irremeiablement al fons, però gràcies a ells i als que sí que ho aconseguiren, avui som qui som i vivim com vivim.

Ja va sent hora de dir que si ells van poder fer una cosa inimaginable per a mi, jo puc obrir la porta i enfrontar-me a la meva quotidianitat. Si és l'equivocada, ja en sortirant d'altres i una a una les aniré superant. Sens més.


Jim's new life - Empire of the Sun. Un bon exemple del que he dit.

5 comentaris:

  1. anna, quan facin la segona part d'aquesta pel.li, que et contractin com a prota please.

    ResponElimina
  2. A mi m'agrada obrir les portes que se m'apareixen, però em costa més anar-les a buscar gaire lluny. Per tant, és fàcil d'entendre per què a mi tampoc m'hi veuran mai, en aquests llocs. Tot i que també admiro molt els que ho han fet. Tu, hi ha gent per tot.
    És bo obrir aquestes portes, siguin aparegudes o buscades. Si al final hi ha una paret, tu, no hi ha porta que no es pugui obrir (bé, tret que estigui tancada amb clau i no tinguis ni la clau, ni un filferro ni tan sols una agulla o un clip de cabells, llavors ja és més putada: jo un dia no tenia la clau de casa ni telèfon i vaig demanar un clip al super del davant per poder obrir la porta de baix del pis, i crec que fins i tot me'n vaig sortir, perquè recordo ser a dalt esperant que algú tornés a casa... però potser em va obrir algun dels tres altres veïns). Ai, que sí. Que obre i tanca portes. Sigui quin sigui el corresponent real d'aquesta metàfora. Sens més.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Dona, déu n'hi do com de lluny has anat a buscar la porta per obrir, no? I crec que per obrir-la has hagut d'anar a buscar una bona clau (res de filferro xungo dels xinos). I, sí, espero obrir i tancar les portes pertinents. Merci, hehehe.

      Elimina
    2. Ha estat una clau difícil de... no, d'aconsegui va ser fàcil, però d'obrir, aquí la cosa ha trigat més, ha estat més complicat. Ei, però de moment crec que és una bona porta. Una clau difícil, però que val la pena.

      Elimina